Salam Ukhuwwah

Saturday 20 December 2014

SUMBER MAKANAN YANG KAYA VITAMIN E

Kalau hari ini bila sebut vitamin untuk cantikkan kulit antara yang di sebut ialah Vitamin C, Vitamin E dan juga kolagen. Ketiga-tiga ini memang sangat membantu untuk kita yang menghadapi masalah kulit.



Pada entri saya yang lepas-lepas, saya dah menulis mengenai Vitamin C dan juga kolagen. Dan untuk hari ini kita sembang pula mengenai Vitamin E.


APA ITU VITAMIN E?


Vitamin E iaitu merupakan sejenis vitamin yang mudah larut dalam lemak tubuh sehingga membuat tubuh lebih sihat jika pengambilan mencukupi. Untuk pengetahuan, 60-70% dari Vitamin E akan disingkirkan dari tubuh setiap hari (tidak semua disimpan dalam badan) dan ia tidak menjadi toksik seperti vitamin A.



Vitamin E ialah antioksidan yang memberi perlindungan terhadap sistem imun tubuh dalam melawan radikal bebas seperti pencemaran dan amat penting dalam pencegahan kanser dan penyakit kardiovaskular. Akan tetapi kita tak boleh terlebih sangat ambil Vitamin E ini dan janganlah terlalu kurang juga. Andaikata kita kurang ambil Vitamin E dalam badan ia akibatnya kulit kering dan kusam, kita terdedah kepada penyakit kardiovaskular serta kanser dan jika terlalu berlebihan pula akan menyebabkan badan kita mengalami pendarahan yang berlebihan dan jika terlebih sangat-sangat mengambilnya ia akan mengakibatkan keracunan. Jadi, apa-apapun kita perlu bersederhana dan ambil ikut keperluan tubuh kita.


SUMBER MAKANAN YANG KAYA VITAMIN E


Vitamin E yang kita tahu tadi, merupakan vitamin larut lemak ini secara semulajadinya boleh diperolehi daripada sayur-sayuran, buah-buahan mahupun sumber haiwan. Sebenarnya bagus sangat-sangat kalau kita dapat pastikan menu seharian kita mempunyai sumber Vitamin E.




Ok, jom kita tengok makanan apa yang kaya dengan Vitamin E. Mula-mula kita kenali sayur apa yang mempunyai sumber Vitamin E.

Sumber sayur-sayuran:

1. Bayam
Bayam menyimpan antioksidan yang cukup tinggi disamping Vitamin E, kalsium dan asid folik juga terdapat dalam sayur bayam.

2. Brokoli
Brokoli merupakan sayur yang paling kaya dengan pelbagai zat vitamin. Mengandungi sumber Vitamin E yang tinggi dan juga makanan pendetoks tubuh yang baik.

3. Sawi
Wah!! sawi ni memang selalu kita ambil dan mudah didapati kan... Aha, jangan kita pandang remeh pada sawi ini ya, sebab sayur sawi ini memang tinggi kandungan antioksidan dalam melawan radikal bebas.

4. Karot
Selain kaya dengan sumber Vitamin A, karot juga kaya dengan Vitamin E. Di dalam setiap 46 gram karot ia mengandungi 0.5mg Vitamin E.

5. Tauge
Tauge memang dipercayai kaya dengan kandungan Vitamin E dan antara makanan yang dicadang untuk kesuburan.

6. Tomato
Selain kaya dengan Vitamin C, ia juga kaya dengan Vitamin E, zat besi dan serat. Patutlah orang yang gemarkan tomato mempunyai kulit yang cantik kan...


Sumber buah-buahan

1. Ceri
Ceri adalah sangat tinggi dalam besi dan flavonoid untuk melawan penyakit. Ia mengandungi kalium, magnesium, vitamin C dan E, folat dan karotenoid untuk pelindung hati. Buah ceri mengurangkan keradangan, sakit artritis, kolesterol yang tidak baik dan risiko kanser. Satu cawan buah ceri mempunyai 88 kalori.

2. Avokado
Merupakan sumber tinggi Vitamin E. Sesetengah buah avokado secara semulajadinya menyediakan lebih dari 2mg Vitamin E.

3. Mangga
Mangga juga kaya dengan sumber Vitamin E dan sebiji mangga tanpa biji iaitu anggaran seberat 207g dianggarkan mengandungi 2.3mg Vitamin E

4. Aprikot
Adalah sumber yang baik untuk vitamin A, C dan E, kalium, zat besi dan karotenoid. Lycopene yang terdapat dalam aprikot membantu melindungi mata dan mencegah penyakit jantung, pengoksidaan kolesterol LDL dan kanser tertentu (terutamanya kanser kulit). Serat yang terdapat dalam aprikot membantu melegakan sembelit. Sebiji aprikot mempunyai hanya 19 kalori.

5. Buah Beri(Berries)
Mengandungi jumlah antioksidan yang tinggi dan kuat, termasuk vitamin C. Banyak kajian menunjukkan buah beri memberikan perlindungan terhadap stroke, kanser dan banyak penyakit lain.
  • Blueberries merupakan buah-buahan yang utama dalam senarai buah-buahan antioksidan. Selain memberi manfaat kesihatan yang lain, Blueberries membantu menghalang tekanan darah tinggi, marcular degeneration dan kerosakan otak yang membawa kepada penyakit Alzheimer. Satu cawan blueberries mempunyai 81 kalori dan 4 gram serat.
  • Blackberries mempunyai 74 kalori dan 10 gram serat secawan.
  • Raspberries mempunyai 60 kalori dan 8 gram serat secawan.
  • Strawberries mempunyai 50 kalori dan 4 gram serat secawan sekiranya dihiris.
6. Anggur Merah
Buah ini mengandungi zat besi, kalium, serat dan antioksidan yang kuat untuk melawan banyak penyakit. Anggur berwarna gelap mengandungi sumber flavonoid, anthocyanin dan resveratrol untuk membantu mencegah penyakit jantung dan kanser. Satu cawan buah anggur merah mempunyai 60 kalori.

Sumber-sumber lain

1. Almond 
Almond adalah salah satu sumber vitamin E alami terkaya. 100 gram almond menyediakan 26.2 mg Vitamin E. Apa yang terbaik adalah kita ambil almond dalam keadaan mentah, tapi kita juga boleh mengambilnya dalam bentuk minyak almond atau susu almond.

2. Biji bunga matahari
Merupakan sumber vitamin E yang yang sangat baik. Hanya seperempat cawan biji bunga matahari memberikan 90.5 % dari keperluan vitamin E harian kita.

3. Kacang Tanah
Merupakan sumber yang kaya vitamin E dan salah satu sumber antioksidan yang kuat dalam 
melawan radikal bebas.

4. Gandum
Gandum juga merupakan bahan makanan yang kaya akan Vitamin E. Walaupun dikatakan bahawa gandum yang telah diproses sudah kekurangan nutrisi penting, tetapi ia masih merupakan sumber yang kaya vitamin E.

5. Biji Anggur
Suatu sumber kaya dengan vitamin E, flavonoid dan asid linoleik. Ia mengandungi anti-pengoksidaan yang melindungi sel-sel daripada kerosakan dan meningkatkan kesihatan tubuh badan.

6. Oat
Oat juga merupakan sumber vitamin E, vitamin B, potassium dan zinc yang membuat tubuh dan fungsi otak berfungsi pada kapasiti penuh.

7. Minyak safflower
Mengandungi vitamin E yang tinggi. Bermanfaat dalam menurunkan berat badan, menjaga kesihatan jantung, serta merawat kesihatan kulit dan rambut.


VITAMIN E SHAKLEE

Diperbuat daripada minyak soya organik dan minyak biji gandum yang kaya dengan Vitamin E, diekstrak d-alpha tocopheryl, d-alpha tocopherol yang aktif secara fisiologi dan digabung dengan 8 jenis vitamin E (alpha, beta, gama, delta). Membekalkan vitamin E SELENIUM semulajadi bagi membantu tubuh menyerap vitamin E dengan lebih baik.




Mengandungi GRAPE SEED EXTRACT yang penting untuk:
  • menyingkirkan radikal bebas
  • mengurangkan radang (inflammatory)
  • membantu kesihatan otak, kulit dan mata 
  • membantu pengedaran mikro dan kardiovaskular
  • mencegah masalah kalenjar prostat
  • melambatkan proses penuaan

Pengedar Sah Shaklee KULIM, KEDAH


Segalanya... bermula disini.... 


Order Sekarang VITAMIN E

Nak buat pembelian? KLIK pada button dibawah



***************************************
Salam Ukhuwwah buat semua...Semoga Ukhuwwah kita terjalin erat...

---->  Saya Noni | Kulim | 019-5553667

COD kawasan Kulim/Lunas dan pengeposan untuk satu Malaysia

Untuk sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee...
Boleh terus hubungi saya...

FB Nor Ni Azrah Azhar  Page ~ AzRaShoppeVitamin

Sama-sama kita upkan diri kita supaya lebih tampil berkeyakinan....










.



No comments:

Post a Comment