Salam Ukhuwwah

Tuesday 2 December 2014

SOYA...BAIK & BURUKNYA

Sebut pasal soya, bahaya ke soya ni? Soya begitu ramai penggemarnya termasuklah diri saya ini. Ingat lagi semasa mengandung anak pertama. Orang kata minum soya bagus nanti kulit anak cantik, putih, gebu. Memang saya pulun minum soya la masa tu tapi ilmu tentang soya tak cukup. Main ikut apa yang orang kata aje... Sekali anak keluar memang kulit agak cerah tetapi sampai ke besar dan dah anak dara pun kulitnya agak sensetif, cepat berparut nak-nak kalau kena gigit nyamuk. Asalnya gatal kecik aje lama-lama jadi kudis. Dan untuk anak kedua dan ketiga saya macam dah fobia dengan soya...




Kemudian bila dah ada info di hujung jari ni, mulalah gali-gali ilmu tentang soya... Dari apa yang saya baca info tentang soya ini... ianya ada kebaikan dan keburukannya, dimana keburukannya adalah disebabkan oleh manusia itu sendiri... sebab setiap apa yang Allah jadikan atas muka bumi ini mesti ada hikmahnya...betul tak? Sebab itu setiap benda ambil secara sederhana. 

Jom kita tengok dimana keburukan soya ini. Pada namanya ke? Pada cara memprosesnya ke? Atau semasa pembenihannya? Aha...macam cerita Nujum Pak Belalang pula soalannya kan? 


KEBURUKAN SOYA



1. Tinggi kandungan asid phytic yang menghalang penyerapan zat dan mineral di dalam usus. Akibatnya, zat-zat dalam makanan kita makan sehari-hari tak memberi manfaat kerana tak diserap tubuh.

2. Mengandungi hemaglutinin. Akibatnya, sel darah bercantum sesama sendiri.

3. Mengandungi goitrogen. Akibatnya, fungsi tiroid menjadi lemah.

4. Kebanyakan soya adalah genetically modified, tujuannya adalah untuk memperbaiki kualiti dari segi saiz dan macam-macam lah. Tapi malangnya tinggi kandungan racun perosak, dan khasiatnya dah tak semulajadi lagi...

5. Tinggi kandungan natural toxin iaitu antizat yang menghalang tugas enzim mencerna makanan dalam tubuh. Dan toksin ini tak dapat dimusnahkan melalui proses memasak. Akibatnya:
* kembung perut,
* kekurangan asid amino,
* kerosakan pankreas.

6. Cara pemprosesan soya itu sendiri. Ada pengeluar hasil soya membasuh soya itu dengan asid dalam tangki aluminium nak pastikan antizat tu hilang tetapi timbullah pula unsur heavy metal toxic dalam tubuh badan yang akan menyebabkan NYANYUK...


Sebab itu ilmu perlu cukup. Gali ilmu untuk kita ketahui apa ciri-ciri soya yang bagus. Jangan bila orang kata soya ni bagus terus hentam sampai bertong-tong. Bukan soya sahaja yang tak selamat sekarang tau!! Ayam, telur atau apa-apa makanan yang merubah dari ciptaan asalnya memang dah tak bagus untuk diambil. Tak semulajadi lagi...


BAGAIMANA MEMILIH PRODUK SOYA YANG BAIK DI PASARAN?


q PILIH YANG ORGANIK
- Ambil dan pilih produk yang semulajadi dan organik. Produk yang tidak organik menggunakan baja kimia, pestisid dan macam-macam lagi. Kesannya ia mengandungi khasiat yang rendah tapi tinggi nitratnya. Kandungan nitrat yang tinggi akan membawa risiko KANSER!!!

q BEBAS BAHAN KIMIA
- Mesti memastikan barangan tersebut bebas daripada toksin dan “heavy metals”, bakteria, kulat dan aflatoksin serta racun serangga. Pastikan ianya soya NON GMO kerana soya GMO lebih murah untuk menghasilkannya, dan lebih berisiko kepada kesihatan pengguna kerana ia menghasilkan toksin.

q CARA PROSES SOYA
- Barangan soya sensitif terhadap kontaminasi, jadi mesti diproses di kilang yang diiktiraf HACCP(RvA) dan ISO9001:2000(UKAS), barulah dikatakan selamat dimakan. Cara penghasilannya pula tidak menggunakan alkohol. Kacang soya yang dibersih menggunakan alkohol akan mengurangkan kadar isoflavone hingga 88%! Isoflavone adalah bahan yang mengurangkan risiko kanser. Ia juga penting dalam tindakan hormon dan jisim tulang. 

q MENGANDUNGI 9 ASID AMINO PERLU
-  Pastikan ia kaya dengan asid amino perlu, asid lemak omega-3, dan zat kalium. Tubuh badan memerlukan kesemua 9 asid amino ini untuk menghasilkan hormon, jus penghadaman, antibodi dan enzim. Kekurangan asid amino perlu ini menjadikan tubuh kita kurang berkesan untuk menjalankan proses-proses penting dalam tubuh.
q KANDUNGAN NISBAH PROTIN
- Pastikan nisbah protein kepada karbohidrat adalah di dalam lingkungan 0.6-1.0 supaya tidak menjadikan kita gemuk atau menghasilkan bebanan kepada fungsi ginjal. Pastikan juga ianya tidak diproses menggunakan haba bagi mengekalkan kandungan protinnya.

q BAHAN ANTI-TIROID & ANTI-PERTUMBUHAN
- Pastikan bahan itu disingkirkan kerana ia akan menyebabkan fungsi tubuh terganggu dan meningkatkan risiko kanser.

q BEBAS DARIPADA URINASE ENZYME
- Ianya bagi mengelakkan masalah gout

q MESTI DITAMBAH UNSUR KALSIUM
- Semasa kacang soya diproses minyaknya akan terbuang dan menjadikan soya makanan berasid yang boleh menyebabkan kerapuhan tulang dan bagi meneutralkannya semula unsur kalsium perlu ditambah kedalamnya.

q TIADA PEWARNA DAN PERASA TIRUAN
- Pastikan soya itu Halal, bebas laktosa, bebas kolesterol, bebas kafien, tiada perasa dan pewarna tiruan.



ESP - ENERGIZING SOY PROTEIN

● Dihasilkan daripada soya non-GMO (selamat dari risiko toksin)

● Mengandungi 9 asid amino yang penting untuk fungsi badan

● Diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral

● 1tin 850g dihasilkan dari 30kg kcg soya

● Diproses menggunakan air bukannya alkohol untuk memelihara kandungan isoflavone

● Rendah lemak, tanpa kolestrol

● Diproses pada kadar suhu rendah dan menjaga kualiti protin yang tinggi


KEBAIKAN DAN KELEBIHAN ESP

1. Dilengkapi dengan unsur kalsium untuk elakkan kerapuhan tulang kerana serbuk soya yang bersifat keasidan dan bagi mencegah osteoporosis.

2. Membekalkan tenaga berterusan yang bertahan selama beberapa jam.

3. Memberi rasa kenyang bagus bagi individu yang dalam proses mengurangkan berat badan.

4. Membantu menjadikan kulit lebih berseri. Menganjalkan kulit/awet muda kerana protein penting untuk kulit, meransang regenerasi kulit dan otot, mengurangkan kedutan serta memberi ton warna kulit yang sekata.

5. Membantu menghilangkan parut jerawat di muka, menjadikan kulit muka halus-mulus, gebu.

6. Membantu mengurangkan risiko kanser.

7. Bertindak sebagai antioksida.

8. Menguatkan sistem imun tubuh.

9. Mempertingkatkan tahap kolestol baik 

10. Memelihara kesihatan jantung.

11. Membaiki memori – meningkatkan kualiti memori, vitaliti, dorongan seksual dan rangsangan.

12. Membantu pembentukan sel-sel baru. 

13. Membantu menyembuhkan gastrik.

14. Mempercepatkan pemulihan luka selepas pembedahan.

15. Membantu membaiki masalah rambut seperti beruban dan rambut gugur.


Sebagai pengguna kita sepatutnya mencari yang berkualiti, semulajadi, selamat untuk diminum dan diambil.  Bijak memilih dan bijak menggunakannya...



Pengedar Sah Shaklee KULIM, KEDAH


Segalanya... bermula disini.... 


Order Sekarang ESP

Nak buat pembelian? KLIK pada button dibawah



***************************************
Salam Ukhuwwah buat semua...Semoga Ukhuwwah kita terjalin erat...

---->  Saya Noni | Kulim | 019-5553667

COD kawasan Kulim/Lunas dan pengeposan untuk satu Malaysia

Untuk sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee...
Boleh terus hubungi saya...

FB Nor Ni Azrah Azhar  Page ~ AzRaShoppeVitamin

Sama-sama kita upkan diri kita supaya lebih tampil berkeyakinan....









No comments:

Post a Comment