Salam Ukhuwwah

Saturday 13 December 2014

KEPERLUAN ANTIOKSIDAN PADA TUBUH KITA

Sejak kebelakangan ini kita kerap mendengar perkataan "ANTIOKSIDAN" dan para ahli kesihatan menyarankan kita banyak mengambil makanan yang tinggi antioksidan. Kenapa ya? Tertanya-tanya jugak kita kan, apakah sebenarnya ANTIOKSIDAN dan apakah peranannya kepada tubuh kita?



SEBENARNYA APA ITU ANTIOKSIDAN?

Antioksidan adalah vitamin, mineral, atau sejenis nutrisi yang berperanan dalam melindungi dan memperbaiki sel-sel tubuh yang rosak akibat dari radikal bebas.




Kini kita makin memerlukan antioksidan disebabkan banyaknya radikal bebas yang mengelilingi kita saban hari. Radikal bebas adalah penyebab kepada kerosakan sel tubuh. Pencemaran udara, pendedahan kepada sinaran UV, radiasi komputer, gaya hidup yang tidak sihat yang menghasilkan radikal bebas yang akan menyebabkan kerosakan sel DNA, membran sel serta sistem imunisasi manusia. Akibatnya berlaku proses penuaan, atau lebih merbahaya lagi akan menjadi sel-sel kanser.







Antioksidan yang berbentuk vitamin, mineral dan enzim amat perlu bagi melindungi sel tubuh dan memperlahankan kemusnahan serta kerosakan sel dalam badan. Jadi, disinilah peranan antioksida kepada kita iaitu dengan membantu melindungi sel tubuh badan daripada sel radikal bebas. Ia membantu menghentikan proses kerosakan sel dengan cara meneutralkan radikal bebas. 


FUNGSI VITAMIN E

Vitamin E adalah sejenis antioksidan yang terkenal dengan fungsinya melindungi sel-sel dan tisu dalam badan dari kerosakan akibat radikal bebas. Sumber vitamin E antaranya dari asparagus, buah zaitun, bayam, kekacang, bijirin serta minyak sayur.


Vitamin E Shaklee terdiri daripada d-alpha-tocopherol concentrate lengkap dengan Selenium [as selenium yeast]. Vitamin E Shaklee lengkap dengan selenium. Tidak sempurna Vitamin E tanpa selenium. Pengambilan vitamin E perlulah lengkap dengan selenium untuk mendapat kesan pengambilan yang optimum manakala tanpa selenium ia boleh bertindak sebagai toksik dalam jangka panjang kerana ia tidak dapat melaksanakan fungsinya dengan baik.


KEBAIKAN UTAMA VITAMIN E

Bertindak sebagai antikoagula (anticoagulant) yang mengurangkan kebolehan darah untuk membeku. Ini mengurangkan risiko penyakit strok akibat darah beku dan penyakit jantung.

Membantu menguatkan 2 enzim penting yang menjana sejenis bahan dipanggil prostacyclin, iaitu sejenis komponen yang menghalang blood clot dan memastikan salur darah sentiasa dalam keadaan baik.

Membantu menjaga permukaan dalam salur darah agar sentiasa licin serta mengelakkan pembentukan plak kolesterol.

Bertindak sebagai antioksidan yang menghalang radikal bebas dari merosakkan sel-sel badan kita.

Vitamin E dapat membantu pembesaran tulang yang sihat dengan melawan bahan kimia dan asid yang boleh mengganggu pembentukan tulang.

Vitamin E membantu fungsi sistem badan seperti :

- Sistem saraf

- Sistem otot

- Sistem pembiakan (proses pembentukan gen)


Seharusnya kita mengimbangi sumber pengambilan makanan kita bagi melawan radikal bebas disekeliling kita serta dibantu oleh sumber suplemen semulajadi bagi mendapat kesihatan yang lebih baik.


Pengedar Sah Shaklee KULIM, KEDAH


Segalanya... bermula disini.... 


Order Sekarang PRODUK SHAKLEE

Nak buat pembelian? KLIK pada button dibawah



***************************************
Salam Ukhuwwah buat semua...Semoga Ukhuwwah kita terjalin erat...

---->  Saya Noni | Kulim | 019-5553667

COD kawasan Kulim/Lunas dan pengeposan untuk satu Malaysia

Untuk sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee...
Boleh terus hubungi saya...

FB Nor Ni Azrah Azhar  Page ~ AzRaShoppeVitamin

Sama-sama kita upkan diri kita supaya lebih tampil berkeyakinan....


No comments:

Post a Comment