Salam Ukhuwwah

Tuesday 16 December 2014

PUNCA KURANG COLLAGEN : RISAU KULIT MENGENDUR PADA USIA MUDA

Kita sebagai perempuan memang fobia bila orang-orang muda senang-senang aje panggil kita Makcik. Padahal usia muda lagi tau... Haha..kalau nak beli barang bila penjual panggil kita "Makcik" boleh letak balik barang tu tau... Huhu betapa sentapnya kita kan...




Nampak tak di situ...sebab apa anak-anak muda panggil kita Makcik bukan Kakak padahal umur tak sampai 30an...

Keadaan wajah kita mungkin faktor mereka panggil kita Makcik. Kenapa dengan wajah Kita? Kulit muka yang mula berkedut mengendur dan tak berseri disebabkan kekurangan kolagen dalam badan walaupun masih muda. Jadi dah tak salah adik tu tadi...


Kewujudan kolagen penting dalam tubuh kita kerana kolagen dan elastini ialah protein yang membentuk struktur lapisan kulit yang lebih mendalam, memberikan ketegangan, keanjalan dan kelembapan yang wajar kepada kulit. Kalau nak tahu... Hampir 70% daripada tisu kita ini terdiri daripada kolagen. Kolagen terdapat pada kornea mata, kanta mata, kulit, salur darah, keratin (rambut dan kuku), tulang, tendon, rawan sendi, gigi, hati, tulang sum-sum dan tisu serta organ seperti buah pinggang, jantung dan sistem limfatik.


PUNCA KOLAGEN BERKURANG


Peningkatan Usia


Tahu tak pengurangan penghasilan kolagen berlaku dengan kadar 1.5% pada setiap tahun selepas usia 25 tahun. Dan selepas usia 45-50 tahun, badan kita akan kehilangan hampir separuh daripada kolagen yang ada. Apabila umur meningkat maka kolagen dan elastin dibawah kulit akan mengendur dan mengakibatkan masalah kedutan dan garis halus. Kesannya, kulit menjadi longgar, kendur, hilang lemak, nipis dan kasar.


Kekurangan Vitamin C


Kurang Vitamin C dalam badan bermakna kita kurang pengambilan makanan yang bersumberkan Vitamin C dalam diet seharian kita. Bila makin berkurang Vitamin C bermakna tubuh kita tidak dapat menghasilkan kolagen yang baru di dalam tubuh. Pengambilan vitamin C akan membantu badan menghasilkan lebih banyak kolagen dan mampu menghasilkan kulit yang tegang.


Merokok


Bukti epidemiologis menunjukkan bahawa merokok merupakan faktor yang menyumbang kepada beberapa penyakit kulit. Sejak tahun 1970-an kajian telah menunjukkan bahawa merokok mempercepat proses penuaan kulit. Penuaan kulit bererti kulit kendur, membentuk kedutan dan garis-garis halus, menjadi kering dan kasar dengan warna kulit yang tidak rata dan pembuluh darah yang rosak (telangiectasia). Bahkan merokok mengurangkan sintesis kolagen dan pemendapan kolagen matang dalam matriks ekstraseluler. Warna kulit kelihatan kekuningan yang tidak sihat, sangat berkedut dan menjadi kulit kasar.


Sakit Kencing Manis


Pesakit kencing manis juga banyak kehilangan Vitamin C di dalam air kencing dan mendapati kandungan kolagen mereka juga berkurang. Ini menyebabkan proses penyembuhan luka terjejas. 


Terdedah kepada Sinaran UV


Pendedahan kulit kita kepada sinaran UV akan menyebabkan sel-sel kulit kita rosak dan ia memudaratkan kepada kesihatan tubuh, sistem imun dan merosakkan kesihatan kulit dan mata.


Kekurangan Antioksidan 


Pengambilan makanan yang kaya dengan antioksidan membantu mengurangkan masalah kedutan dan garis halus kulit. Antioksidan membantu melindungi kulit dari kerosakan akibat radikal bebas dari sinaran ultra ungu (UV) matahari.Selain daripada cahaya matahari, pencemaran seperti asap kenderaan dan asap rokok akan meningkatkan tekanan oksidatif kepada kulit yang menyebabkan masalah kedutan kulit dan garis halus serta masalah jeragat.


Kurang Minum Air Putih


Penting bagi kita untuk mencukupkan pengambilan air putih. Manusia apabila usia semakin meningkat akan makin berkurangan air di dalam badan. Di tambah pula kita ini bila semakin berusia memang makin kurang minum air sebabnya tak suka bila kerap buang air kecil. Bagi yang kerja pejabat yang duduk di dalam pejabat yang berhawa dingin, kehilangan air juga adalah ketara kerana dalam kawasan berhawa dingin kelembapan adalah rendah menyebabkan kulit menjadi lebih mudah kering. Suasana yang sejuk bilik berhawa dingin menyebabkan seseorang itu makin kurang minum air. Kesannya, kulit kehilangan kelembapan dan lebih mudah menjadi berkedut serta bergaris halus yang lebih nyata. Jadi, kenalah minum air putih yang secukupnya sebab ia akan membantu kesegaran kulit dan elak dari ambil air soda dan bergas. Kurangkan pengambilan kopi dan teh sebab ia membawa masalah dehidrasi dan kulit kering.

Jadi, nak orang sentiasa panggil kita 'Kakak atau Adik' kenalah tambahkan kolagen yang dah makin berkurang dalam badan kita.


COLLAGEN POWDER SHAKLEE...TERBUKTI BERKESAN!!!! 


Suplemen kolagen hebat yang mengandungi 4,000mg proprietary  (RED SNAPPER SCALE) Collagen, kolagen yang berkualiti tinggi dan tulen yang diekstrak daripada sisik ikan merah. Ia juga dicampurkan dengan 7 bahan utama seperti ekstrak biji benih Camellia Japonica, ekstrak Pfaffia, kolagen ikan, ekstrak kerang-kerangan, Lactobacillus Acidophilus, vitamin C dan vitamin B yang memberikan pelbagai khasiat.



Khasiat apabila mengamalkannya secara konsisten...

* Menyokong produksi kolagen untuk meningkatkan ketegangan, keanjalan dan kelembutan kulit.
* Mengecilkan liang pori-pori, kedutan dan garis-garis halus terutama di sekitar mata
* Kulit lebih bersih, putih, dan licin
* Menguatkan kuku, rambut yang lebih tebal dan bersinar
* Membantu menegang dan menganjalkan payudara dan punggung yang lebih montok gitu...


Usah biarkan kerisauan kulit mengendur pada usia muda. Pengambilan kolagen insyaaAllah membantu untuk kita tampil lebih yakin dan lebih sihat....




Pengedar Sah Shaklee KULIM, KEDAH


Segalanya... bermula disini.... 


Order Sekarang COLLAGEN POWDER

Nak buat pembelian? KLIK pada button dibawah



***************************************
Salam Ukhuwwah buat semua...Semoga Ukhuwwah kita terjalin erat...

---->  Saya Noni | Kulim | 019-5553667

COD kawasan Kulim/Lunas dan pengeposan untuk satu Malaysia

Untuk sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee...
Boleh terus hubungi saya...

FB Nor Ni Azrah Azhar  Page ~ AzRaShoppeVitamin

Sama-sama kita upkan diri kita supaya lebih tampil berkeyakinan....

No comments:

Post a Comment