Salam Ukhuwwah

Monday 24 November 2014

BILA BERSEDIH APA YANG BIASA KITA LAKUKAN...

Tajuk santai je hari ini...tajuk bersedih tapi jangan sampai kita tangkap sedih pulak ya... Setiap manusia yang normal pasti biasa merasai kesedihan. Sedih atas kehilangan, kematian, kemalangan, kegagalan, cacian, kena kritik atau sebagainya. Ada juga yang sedih dengan kekurangan diri, sedih atas nasib yang menimpanya.




Para nabi juga bersedih, bahkan Rasulullah s.a.w  pun bersedih saat ditinggalkan oleh orang-orang disayanginya tetapi tidaklah keterlaluan dalam bersedih. Tidak salah untuk kita bersedih tetapi yang menjadi salahnya apabila kita suka memanjangkan kesedihan, seolah-olah tidak percaya lagi akan takdir qada' dan qadar dari Allah.


JANGANLAH KAMU BERSEDIH




Banyak ayat dalam Al-quran dan juga hadis yang melarang kita berlebih-lebihan dalam bersedih. Antaranya ialah:

Ayat dalam surah At-Taubah ayat 40

"Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita"

Ayat dalam surah al-I'mran ayat 139

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman."

Dari ayat-ayat di atas nyatalah bahawa Allah melarang untuk bersedih secara berlebihan, bersedih akibat ketidaksabaran, tidak menerima takdir dan menunjukkan kelemahan diri. Melainkan bersedih kerana takutkan Allah. Allah akan sentiasa bersama pada meraka yang sentiasa mengingatiNYA. Sentiasa mengingati Allah dan berzikir walau dalam apa keadaan sekalipun. Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hambaNYA.


APABILA BERSEDIH APA YANG KITA LAKUKAN?


Setiap manusia pasti pernah melalui saat kesedihan.Untuk diri saya sendiri saya pernah merasai kesedihan yang amat apabila kehilangan ayah tercinta ketika usia 19 tahun dan saya pula merupakan anak yang begitu rapat dengannya. Perkara pertama yang saya lakukan apabila menerima berita itu ialah saya lakukan solat hajat agar diberi kekuatan pada saya dan keluarga untuk menerimanya dan dipermudahkan untuk kami menghadapinya.

Rasa sedih, terkejut, terkilan, perasaan bercampur baur apabila rindu mula bertandang sebab ayah pergi secara tiba-tiba tanpa sebarang sakit. Masa itu saya masih lagi belajar.  Tetapi saya belajar menerima takdir yang Allah tentukan sebab setiap yang hidup pasti menuju ke sana jua. Sokongan dan kata-kata semangat dari keluarga memberikan kekuatan pada diri saya.

Apa yang kami sekeluarga lakukan ialah dengan selalu sedekahkan tahlil dan bacaaan Al-quran untuk menghilangkan rasa sedih di hati. Saat rindu bertamu saya luahkan pada kawan-kawan dan mereka begitu memahami dan sentiasa memberi kata-kata semangat serta sokongan.




Sekarang pula jika tersentap akan sesuatu perkara, perasaan sedih tetap ada dan belajar untuk lebih positif, pandang hikmah disebalik kejadian dan kesedihan yang Allah berikan serta banyakkan istighfar serta muhasabah diri atas kekurangan dan kekhilafan diri. Alhamdulillah kita akan rasa lebih tenang bila kita lebih positif.


Perkara yang dianjurkan oleh agama apabila kita dilanda kesedihan ialah:

1. Banyakkan istighfar dan memohon ampun dari Allah
2. Banyakkan berzikir La Haula Walaa Quwwata Illa Billah (tiada daya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah)
3. Amalkan membaca Hasbunallaahu Wa Ni'mal Wakiil ( cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung)
4. Bacalah zikir-zikir lain serta doa yang membantu memberika ketenangan hati. Antara doa yang di amalkan oleh Rasulullah s.a.w bagi menghindar rasa kesedihan ialah:
"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kekufuran dan kefakiran. Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari azab kubur. Tiada Tuhan kecuali Engkau." (HR. Abu Dawud)

InsyaaAllah mudah-mudahan Allah memakbulkan doa kita untuk tabah menghadapi segala dugaan tanpa kesedihan yang teruk dan sentiasa memandang positif dan bersangka baik pada Allah atas setiap yang berlaku.

Segalanya... bermula disini.... 


Pengedar Sah Shaklee KULIM, KEDAH


***************************************
Salam Ukhuwwah buat semua...Semoga Ukhuwwah kita terjalin erat...

---->  Saya Noni | Kulim | 019-5553667

COD kawasan Kulim/Lunas dan pengeposan untuk satu Malaysia

Untuk sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee...
Boleh terus hubungi saya...

FB Nor Ni Azrah Azhar  Page ~ AzRaShoppeVitamin



Sama-sama kita upkan diri kita supaya lebih tampil berkeyakinan....



No comments:

Post a Comment