Salam Ukhuwwah

Tuesday 6 January 2015

UJIAN PADA HAMBANYA TANDA ALLAH SAYANG

Pengakhiran 2014 negara kita di timpa banjir yang melanda Pantai Timur Semenanjung Malaysia. Hati kita begitu terkejut melihat banjir yang menimpa Kelantan dan begitu luluh perasaan kita melihat kesan pasca banjir.




Allahu berat mata kita memandang tapi berat lagi bahu mereka yang memikul. Tetapi jangan sekali-kali kita menyalahkan Allah kenapa turunkan bah sedemikian rupa. Allah sekali-kali tidak akan menyusahkan hambanya. Sebagaimana Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Baqarah ayat 216 yang bermaksud:

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagi kamu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi kamu. Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui." (surah al-baqarah:216)




Mungkin kita yang ditimpa musibah, kesusahan, kesukaran, sakit, atau perkara lain tidak menyukai hal itu. Namun, banyak di antara perkara yang kita rasa perit dan susah itu, sebenarnya banyak hikmah di sebaliknya, kerana Allah Maha Mengetahui sedangkan kita tidak mengetahui.

Ujian Allah kepada hambaNYA bagi menguji tahap keimanan kita. Samada untuk menerima ujian ini dengan penuh berhikmah atau sebaliknya juga untuk menunjukkan kebesaranNYA.

Sebagaiman firman Allah...
"Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah kapal-kapal (yang besar tinggi) seperti gunung, belayar laju merempuh lautan. Jika Ia kehendaki, Ia menghentikan tiupan angin, maka tinggalah kapal-kapal itu terapung-apung di muka lautan. Sesungguhnya yang demikian mengandungi tanda-tanda (yang besar pengajarannya) bagi tiap-tiap seorang (mukmin) yang sentiasa bersikap sabar, lagi sentiasa bersyukur." (As-Shuraa, 42: 32-33)

Di dalam kehidupan seharian kita sebagai manusia sememangnya tidak akan terlepas dari ujian dan dugaan dari Allah. Setiap ujian memberikan kita lebih tabah dan lebih kuat dalam menghadapi kehidupan yang mendatang serta lebih beriman kepada Allah.

”Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan.”[Al-Anbiyaa’: 35]

Tetapi ujian yang dikenakan kepada setiap hamba, adalah bersesuaian dengan apa yang mampu ditanggungnya. Dan setiap orang pula berbeza tahap tanggungannya dan penerimaan mereka terhadap ujian serta dugaan.

”Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya.“ [Al-Baqarah: 286]

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam menyifatkan bahawa ujian yang diberikan kepada kaum manusia adalah tanda kecintaan Allah kepada mereka. Dan semakin besar dugaan yang diberikan oleh Allah kepada manusia, menandakan besar juga pahala yang diperoleh. Sebagaimana hadith yang datang dari Anas bin Malik, Rasulullah Sallallahu ‘Alahi Wassalam bersabda;

’Sesungguhnya besarnya ganjaran itu dinilai pada besarnya bala’ yang menimpa. Dan sesungguhnya Allah itu apabila mencintai sesuatu kaum, maka akan mereka itu diberi dugaan. Oleh sebab itu barangsiapa yang redha – dengan ujian yang menimpa, dia akan memperoleh keredhaan Allah dan barangsiapa yang tidak maka padanya kemurkaan Allah.“ [Riwayat al-Tirmidzi, al-Albani menyatakannya sebagai hasan dalam Sahih dan Dha’if Sunan al-Tirmidzi.]

Allahuakbar siapalah kita untuk menidakkan kekuasan Allah kan...Apa yang penting di sini terima dugaan dan ujian dengan penuh berhikmah agar kita tidak kufur sebaliknya terus bersyukur. Kerana Allah sekali-kali tidak akan menyusahkan hambaNYA...




Wallau a'lam...

Credit to: facebook bicara-hidayah ujian dan dugaa tanda Allah sayang



No comments:

Post a Comment