Salam Ukhuwwah

Sunday 18 January 2015

PETUA PELIK YANG PERNAH SAYA AMALKAN

Aha...tajuk santai hari ini. Saya pasti korang mesti ada jugak petua-petua yang pelik. Kalau tak pernah amalkan sekali pun tapi mesti pernah tengok mak-mak kita buat. Hari ni saya nak share antara petua yang saya rasa pelik yang pernah saya amalkan masa remaja dulu.



Zaman remaja saya banyak tinggal di hostel. Jadi tahu saja lah perempuan ni banyak aje ideanya kalau bab nak melawa atau mencantikkan kulit. Bila di kenang kembali ish...logik ke. Haha...masa tu logik tak logik belakang kira yang penting buat dulu.

Antaranya:

1. Sapu lipstik kat tempat jerawat

Tak pastilah kat mana logiknya. Tapi bila ada aje jerawat timbul memang kami satu dorm akan cari lisptik untuk disapu pada jerawat. Dan yang paling best, jerawat tu ternyata kecut. Tapi sekarang tak pula saya amalkan? He he lupa pun dah petua tu.

2. Sapu ubat gigi untuk merahkan bibir 


Aha...yang ni pun best. Sebelum tidur sapu ubat gigi pada bibir. Memang akan nampaklah putih aje bibir budak-budak dorm. Nak cantik semulajadi. Bibir merah merakah. Tapi memang menjadi pun. Cuma tak elok kerap sangat.

3. Daun kapal terbang untuk ubat luka

Saya tak pasti korang kenal tak dengan daun kapal terbang. Baunya agak busuk tapi saya suka baunya. Masa zaman budak-budak, kalau luka terjatuh masa bermain memang takkan menangis dan balik rumahnya. Biasanya kita orang akan cari daun tu, hancurkannya dan tempek pada tempat luka. Alhamdulillah, kering darah luka tu.

4. Korek telinga kalau kaki kebas

Biasa yang kita dengar ikat getah pada ibu jari kaki jika kebas kaki. Satu lagi petuanya korek telinga yang berlawan arah. Katakan kalau kebas kaki kanan korek telinga kiri dan sebaliknya. Aha...nak tau berkesan ke tidak kena cubalah.

5. Sapu muka dengan bedak powder untuk muka licin

Satu lagi petua yang pernah saya amalkan ialah sapu bedak powder putih seputihnya pada muka sebelum tidur untuk muka yang licin. Muka macam tepung gomak la kiranya. Rasa pelikkan? Tapi agak menjadi jugak...he he

6. Wap muka dengan wap nasi

Ini memang selalu saya amalkan masa zaman remaja dulu. Asal mak suruh kacau nasi yang baru masak tu, memang saya akan suakan sikit muka saya atau saya kibas supaya wap nasi kena pada muka saya. Memang petua yang ini berkesan sangat.

Alhamdulillah, sememangnya masa zaman remaja saya tak mempunyai sebarang masalah kulit. Dan kulit saya pula agak licin dan kemerahan. Tak pasti pulak petua mana yang berkesan. Kalau korang nak cuba amalkan boleh aje. Cuma jangan sampai memudaratkan diri.

Segalanya... bermula disini.... 

Pengedar Sah Shaklee KULIM, KEDAH

**************************************

Salam Ukhuwwah buat semua...

Semoga Ukhuwwah kita terjalin erat...


---->  Saya Noni | Kulim | 019-5553667

COD kawasan Kulim/Lunas dan pengeposan untuk satu Malaysia

Untuk sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee...
Boleh terus hubungi saya..

FB Nor Ni Azrah Azhar  Page ~ AzRaShoppeVitamin

















1 comment:

  1. Semua pernah buat dolu2....
    Cuma part kotak telinga kalau kaki kebas x pernah cuba lagi. Soon akan try~

    ReplyDelete