Salam Ukhuwwah

Thursday 18 June 2015

YES PROGRAM - PELUANG UNTUK TAMBAH PENDAPATAN YANG ALA-ALA...

Pendapatan yang ala-ala cukup tak cukup aje. Sebelum akhir bulan dah lemas paras-paras hidung. Jangan sampai hapus kepala sudah.



Bercakap berdasarkan pengalaman. Pengalaman mengajar kita untuk lebih berusaha dan beringat saat ada perkara kecemasan. Kalau gaji setiap bulan awal-awal lagi habis bayar ansuran kereta, rumah, bil-bil, pengasuh anak, perbelanjaan rumah, perbelanjaan tuisyen anak-anak. Kekadang perbelanjaan melebihi pendapatan. Memang sebelum akhir bulan tinggal nyawa-nyawa ikan untuk berbelanja.



Nak-nak sekarang harga barang yang makin meningkat dari sehari ke sehari. Kalau tak ada pendapatan sampingan memang sangat menyakitkan. Jika ada yang sampingan tu, Alhamdulillah bolehlah menampung apa yang perlu atau jadikan simpanan sebagai sumber tika ada perkara kecemasan.

Jadi apa yang perlu kita lakukan adalah jalankan langkah berjimat-cermat sebaik mungkin. Terutama tika tiba musim perayaan. Berbelanja ikut keperluan. Mungkin kawan-kawan boleh ikuti tips ini untuk langkah penjimatan pada musim perayaan ni.

1. Kurangkan mengunjungi dan berbelanja di pasar Ramadhan. Sebagai langkah penjimatan rancang menu harian dan cuba seboleh mungkin untuk masak sendiri.

2. Senaraikan keperluan hari raya dan beli awal. Jangan berbelanja saat-saat akhir sebabnya yang akhir itulah jadikan perbelanjaan kita jadi tak terancang.

3. Imbas kembali perbelanjaan tahun lepas. Buang mana yang tak perlu. Contohnya kuih raya yang orang tak sentuh jangan beli.

4. Pakai je mana yang ada seperti langsir ke. Boleh basuh dan tukar yang kita dah pakai pada dua atau tiga tahun lepas.

5. Ingat bulan Ramadhan bulan mengekang hawa nafsu dan raya pula bukan semua mesti baru. Tekadkan dalam diri.

6. Cari side income sekarang. Program YES Shaklee kan ada bagi tujuan untuk tambah pendapatan isi rumah.



Bukan masalah lagi bagi ibu-ibu yang berhasrat membantu suami untuk tambahkan pendapatan. Jika tak tahu nak mula dari mana dan apa bisnes yang harus dimulakan tapi hati tu nak sangat menolong suami bagi sama-sama menambahkan pendapatan tapi tak ada  kepakaran nak buat kuih atau menjahit. Anak-anak muda yang nak bantu keluarga dan kurangkan beban mak ayah, inilah peluang yang perlu kawan-kawan ambil.

Macamana nak buat? Nak tak saya ajarkan?

HUBUNGI...
Noni ~ 019-5553667
atau email saya di norni.azrah@gmail.com
FB Azra Azri
Pengedar Shaklee Kulim
(921341)

Saya sedia membantu kawan-kawan...



No comments:

Post a Comment