Salam Ukhuwwah

Wednesday 3 June 2015

ANAK ADALAH CERMIN DIRI KITA

Setuju tak bila saya katakan anak itu adalah cermin diri kita? Cuba kita perhatikan tingkahlaku anak-anak kita. Ada tak dia tiru sikap kita sama ada yang elok mahupun tak elok. Dan itulah yang saya maksudkan anak adalah cermin diri kita.


Macam saya sendiri punyai anak yang paling besar berusia 15 tahun. Wajahnya rata-rata saya jumpa kawan-kawan dia orang cakap yang wajah anak saya sememangnya copy paste dari wajah saya. Dan apa yang saya nampak perilaku anak saya saling tak tumpah macam saya remaja dulu. Orang kata mana tak tumpah kuah kalau tak ke nasi. Tapi sekarang segala perangainya ikut perangai saya.

Masa inilah baru kita tahu betapa pedihnya hati ibu dulu kalau saya buat perangai. Allahu insaf dan menyesal. Ingatan buat diri saya dan juga kawan-kawan semua yang punyai anak yang masih kecil. Jaga perasaan amarah anda dan kawal perkataan serta tingkahlaku yang tak elok. Sebab contohlah kalau kita suka marah-marah atau yang jenis suka keluar segala mak nenek kalau hati tengah amarah kemungkinan untuk anak ambil sikap tak elok kita itu adalah tinggi.


Melentur buluh biarlah dari rebung. Bila buluh dah besar memang dah keras untuk kita lenturkan. Saya belajar dari kesilapan. Cuba perbaiki diri agar anak yang lain tak ambil sikap buruk kita. Anak adalah anugerah. Kitalah yang membentuk mereka dari sehelai kain putih kepada warna apa yang kita pilih.


Luv Sharing
Noni ~ 019-5553667
Pengedar Shaklee Kulim
(921341)






No comments:

Post a Comment