Salam Ukhuwwah

Friday 10 April 2015

NO MORE ALASAN UNTUK KURUS KALAU NAK HAMIL

Selalu dikatakan orang yang obes atau berlebih berat badan menghadapi masalah untuk hamil. Sebabnya apabila badan gemuk pelbagai masalah yang akan muncul dan salah satunya adalah masalah hormon yang tidak seimbang.




Apabila hormon tak seimbang sudah tentunya ia akan mengganggu kitaran haid wanita dan seterusnya mengalami kesukaran untuk menentukan waktu subur. Yang paling malang bila haid datang 3 atau 4 bulan sekali. Jika keadaan sedemikian macamana kita nak merancang kehamilan?

Tetapi ada jugak wanita yang obes tiada masalah untuk mengandung. Ini mungkin kerana tidak mengalami masalah haid yang tak teratur. Akan tetapi lain pula risiko yang perlu dihadapi sepanjang kehamilan. Risiko untuk mendapat penyakit kencing manis atau darah tinggi amatlah tinggi.

PCOS (Sindrom Ovari Polistik) merupakan kesan dari masalah kegemukan iaitu punca utama masalah kesuburan. Gangguan hormon menyebabkan pembesaran telur tidak sempurna dan tidak mencapai saiz yang sepatutnya untuk disenyawakan
Proses ovulasi akan terganggu samada penghasilan telur yang tidak matang atau tiada ovulasi langsung.



Salur fallopian tersumbat juga sering berlaku kepada wanita yang berbadan besar atau yang mempunyai penyakit kencing manis. Dan ia merupakan salah satu punca juga untuk wanita sukar hamil.

Suami yang OBES juga adalah faktor untuk wanita sukar hamil. Selalunya suami mempunyai sperma yang kurang berkualiti dan tidak aktif.

Bagaimana nak atasi masalah ini?

Cara mudah nak atasinya ialah dengan menurunkan berat badan sama ada pada isteri yang obes ataupun suami. Kekalkan berat badan yang ideal ikut BMI untuk kekal sihat bukan sahaja untuk hamil tetapi untuk jauhi dari penyakit-penyakit lain juga.

Buang lemak dan toksik dalam badan juga segala yang berkeladak dalam usus.


Set Subur dan Kurus akan membantu membuang lemak yang dah lama bertapuk dalam badan, membuang segala toksik, membetulkan semula hormon yang tak stabil, haid yang tak teratur dan menguatkan rahim serta membina sel-sel baru yang lebih baik....





Luv Sharing - Noni 
Pengedar Shaklee Kulim (921341)
0195553667

No comments:

Post a Comment