Salam Ukhuwwah

Thursday 16 April 2015

BERSANGKA BAIK SESAMA INSAN

Aman dan tenang hidup kita kalau sentiasa berbaik sangka sesama insan. Tiada pandangan negatif dan senantiasa memberi sokongan untuk melakukan perkara baik.


Husnuzon bermaksud bersangka baik kepada orang lain. Islam sangat menuntut umatnya untuk sentiasa husnuzon. Perbuatan yang sangat mulia di sisi Islam. Bersangka baik ini dapat mengelakkan dari menuduh orang lain berbuat jahat atau melakukan keburukan, dapat mengelak fitnah yang boleh membawa kepada dosa besar.

Firman Allah سبحانه وتعالى :

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱجْتَنِبُوا۟ كَثِيرًۭا مِّنَ ٱلظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ ٱلظَّنِّ إِثْمٌۭ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا۟ وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًۭا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ تَوَّابٌۭ رَّحِيمٌۭ

“Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah dari banyak berprasangka; Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain, dan janganlah ada di antara kamu yang mengunjing sebahagian yang lain. Adakah di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.” (Surah Al-Hujurat, 49; Ayat 12)



Jadi pepagi yang indah ini mulakanlah hari kita dengan bersangka baik. Jauhi gossip-gossip yang boleh membawa kepada fitnah. Ya Allah, mintak Allah lindung kita dari bersifat demikian.


Luv Sharing
Noni ~ 019-5553667
Pengedar Shaklee Kulim
(921341)

No comments:

Post a Comment