Salam Ukhuwwah

Sunday 24 May 2015

SARAPAN NASI LEMAK DAH 2 BUNGKUS TETAPI BELUM LUNCH DAH LAPAR

Siapa sini faveret dia nasik lemak? Rata-rata rakyat Malaysia memang sukalah dengan nasi lemak ni. Sangat sedap dimakan terutama ketika sarapan. Nasi lemak, sambal tumis kaw, ayam goreng berempah dan telur mata. Pergh!! Lengkap dan cukup menyelerakan. Kena elok memang tak cukup sepinggan. Mahu 2 pinggan atau lebih.




Tetapi yang herannya, pekena nasi lemak dah bertambah-tambah. Belum waktu makan tengahari lagi perut dah mula berkeriuk dan mata dah mula layu. Eishk! Apahal pulak cam gini ni..... Nak tahu sebabnya? Aha...kalau nak tahu nasi lemak sebenarnya mengandungi Indeks Glisemik yang TINGGI. Dimana tenaga dilepaskan secara cepat. Takda simpan-simpan lagi dah. Buat kita rasa cepat letih, tak bertenaga, mengantuk dan cepat lapar. Kandungan karborhidratnya juga tinggi. Ia sangat tidak sesuai bagi pesakit kencing manis dan bagi yang merancang untuk turunkan berat badan.



Bila dah cepat lapar, kita pasti akan makan lagi. Dan makanan yang diambil masih lagi yang tinggi Indeks Glisemik. Dan perkara seterusnya berlaku. Lapar dan lapar dan lapar. Signal yang menunjukkan kita perlukan lebih air juga tapi kita sogokkan dengan makanan lagi kepada tubuh kita. Lama-kelamaan badan kita semakin hari semakin berisi.




Sebab itu saya suka ambil TEPUNG SOYA ORGANIK setiap hari. ESP yang tinggi kandungan protein dan RENDAH Indeks Glisemik amat sesuai diambil pada bila-bila masa. Kenyang, kenyang yang lama sebab tenaga dilepaskan secara perlahan. Bila dilepaskan secara perlahan badan kita tak cepat letih, masih bertenaga walaupun dah tengahari. Tak cepat lapar. Memang sesuai sangat untuk pesakit kencing manis, gastrik, yang berpuasa, mereka yang rancang untuk turunkan berat badan, ibu mengandung, ibu menyusu, ibu berpantang dan sesiapa sahaja yang mahukan tenaga, kesihatan yang lebih sihat atau inginkan kulit yang lebih mulus.



Tak cuba tak tahu kan? Bila dah cuba memang terus melekat sebab dah rasai kesan yang BAIK. Ada suami kawan saya yang dulunya tak suka langsung susu tetapi telah dipaksa minum oleh kawan saya tu, aha...sekarang terus melekat sebab dia perasan lekuk-lekuk jerawat dah hilang dan kulit yang mengelupas di tangan dah makin elok. Begitulah kuatnya penangan ESP bila dah amalkan secara konsisten. Bukan setakat kempis perut tapi kulit yang cantik.


Luv Sharing
Noni ~ 019-5553667
Pengedar Shaklee Kulim
(921341)

No comments:

Post a Comment