Salam Ukhuwwah

Wednesday 20 May 2015

BANGUN AWAL PAGI REZEKI MELIMPAH RUAH

Pilihan kita di awal pagi ada 2 sama ada nak terus sambung tidur atau kita bangun dan terus lakukan perkara-perkara untuk capai impian kita...



Saya petik coretan dari sahabat saya kak Wan yg saya hormati di FB nya...
"Nenek saya pesan bangun awal sebelum lalat bangun...nanti sihat tak kena penyakit, burung pun bangun pagi...senang dapat rezeki macam burung...!
Dari fikir logiknya pesanan nenek ni kan, lalatkan terbang bawak kuman, kalau kita dah bangun awal pagi, lalat tak sempat hantar kuman pada kita. Burung bangun terus terbang cari makan dan bawak pulang pada anak-anak di sarang. Kita pun rasa sihat, rezeki senang dapat sebab kita bangun awal..."

Aha...kan? Banyak hikmahnya dan banyak kerja yg dapat kita selesaikan bila bangun awal pagi ni.

Sebagaimana Rasulullah s.a.w yang tidak tidur selepas menunaikan solat subuh kerana Allah memberkati umat ini yang berpagi-pagi, seperti satu hadith yang berbunyi:
“Ya Allah, berkatilah umatku yang berpagi-pagi” 

Untuk itu, para fuqaha’ memakruhkan tidur selepas solat subuh. 

Telah thabit dari Nabi bahawasanya Baginda berdoa kepada Allah supaya memberkati umatnya yang berpagi-pagi, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ashab as-Sunan yang empat dan Ibn Hibban dalam Sahihnya, Nabi melewati anaknya Fatimah r.ha yang sedang berbaring pada waktu Subuh, maka Baginda bersabda: 
“Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan orang yang lalai, sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari” (Diriwayatkan al-Baihaqi) 

Berkata Nabi di dalam hadith yang diriwayatkan oleh at-Tabarani di dalam al-Awsath: “Berpagi-pagilah (subuh) dalam mencari rezeki, sesungguhnya berpagi-pagi itu adalah berkata dan kejayaan” 
(Sumber: blog dunia autism Pak Yoep)

Jom kita sama-sama amalkan bangun awal pagi ni...sebab kebanyakan orang-orang yang berjaya memang dia yang jenis bangun pagi... hati tenang dengan tahajjud serta bacaan Al-quran dan kerja banyak dapat diselesaikan ketika anak-anak masih tidur...


Luv Sharing
Noni ~ 019-5553667
Pengedar Shaklee Kulim
(921341)

No comments:

Post a Comment