Salam Ukhuwwah

Sunday 8 February 2015

ISTERI HAMIL MENJERIT TENGAH MALAM KEJANG KAKI SEMASA TIDUR

Bagi ibu-ibu yang sedang hamil, memang menyeksakan dan sakit yang amat bila terkena kejang kaki semasa tidur. Sekali dia menangkap, mak ai!!! Usah di cerita... Tuhan sahaja yang tahu betapa sakitnya...

Kejang kaki semasa hamil biasanya berlaku ketika terutama di trimester kedua dan ketiga.
Ianya berlaku disebabkan asid yang terkumpul dalam serat otot, yang membuatkan otot ibu-ibu menjadi kejang.

Otot yang biasanya menegang ialah otot betis. Ia menyebabkan kesakitan yang teruk dan berlanjutan selama beberapa minit. Tetapi kekejangan tidaklah sampai merosakkan otot betis ibu-ibu.

Antara sebab mengapa berlaku kekejangan waktu malam adalah:

• Kekurangan nutrien dan garam seperti kalsium atau magnesium dalam darah. Kekurangan ini berlaku kerana bayi anda mengambil apa yang diperlukannya daripada simpanan badan ibu-ibu.
• Uterus (rahim) ibu yang semakin membesar memberi tekanan ke atas salur darah besar pada kaki serta kesan daripada hormon kehamilan iaitu progesteron, boleh memberi kesan kepada otot kaki ibu.
• Seperti mana berlari, bersukan, atau sekadar berdiri sepanjang hari boleh membuatkan otot kita letih, begitu jugalah dengam kandungan ibu yang semakin sarat.



Kesian ibu-ibu kan... Jadi para suami perlulah peka dengan kesakitan isteri pada waktu malam. Bantu isteri dengan membuat regangan pada kaki, gerak-gerakkan kaki ke dalam, urut betis isteri bagi mengurangkan kesakitan... Kalau boleh tinggikan sedikit kaki ibu semasa tidur macam lapik bantal ke bagi elak kekejangan.

Yang paling senang dan TERBAIK amalkan pengambilan kalsium magnesium OSTEMATRIX Shaklee bagi melengkapkan keperluan kalsium magnesium ibu-ibu semasa hamil.


Pengedar Sah Shaklee KULIM, KEDAH


Segalanya... bermula disini.... 


Salam Ukhuwwah buat semua...Semoga Ukhuwwah kita terjalin erat...

---->  Saya Noni | Kulim | 019-5553667

COD kawasan Kulim/Lunas dan pengeposan untuk satu Malaysia

Untuk sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee...
Boleh terus hubungi saya...

FB Nor Ni Azrah Azhar  Page ~ AzRaShoppeVitamin

Sama-sama kita upkan diri kita supaya lebih tampil berkeyakinan....









No comments:

Post a Comment